Poezia ca politica

Am un gând care mușcă din mine și trebuie să-l pun aici pentru că de asta scrie blog personal și de bun simț. Nu am cum să înțeleg cum se face ca să se stabilească ce tineri scriitori, nedebutați, nepublicați, pot participa la un concurs de debut. Mai apoi nu înțeleg cum naiba se face ca să stabilești că unul e mai bun ca altul când tu, ca organizator și ca juriu, militezi pentru o poezie, în linii mari, generală, colectivă și fără diferențe, pe care chiar tu le impui și le formezi, apoi te declari oripilat de ce nu se mai apropie de poezie, în general, și de festivalurile de debut tinerii, repet, pe care îi diferențiezi, după mare mila ta.

Nu înțeleg cum naiba faci nominalizările, după funcția tatălui, după a mamei, după cercurile în care se învârte și după oamenii, mai învățați cu sistemul de festival mic de stradă înflorită, nu înțeleg cum de crezi că cei care sunt acolo sunt neapărat mai buni ca cei de care nu ai auzit, deci nu i-ai invitat, deci i-ai ignorat în mare mila Ta, dragă organizator simpatic.

Nu înțeleg cum decari câștigătorul sau câștigătorii, mi se pare absurd să îi judeci după un număr de poeme, cum le propui să scoată cărți, firește, la editura care face parte din proiect, pentru că nu-i așa, suntem o țară de sensibili și dorim să ajutăm la promovarea poeziei de la noi neapărat la editura noastră, cum poți să pleci apoi acasă și să crezi că ai făcut un lucru corect când orice ai fi făcut, dintre toți termenii de pe lume, nu poți să-l numești așa,

Cum?

4 gânduri despre &8222;Poezia ca politica&8221;

  1. Am mai trecut pe aici, am mai răsfoit cîte o pagină, dar nu am mai vrut să las o urmă a trecerii mele, pentru simplu fapt că părerea mea, poate fi..doar o părere. Azi însă, vreau să fac niţică politică, căci aşa mi se pare azi..”politic correct!” Referitor la ceea ce te-a intrigat, legat de cine propune cărţi/ poeme/poeţi/scriitori, de cine şi cum „face Legea” sau cum îşi face propriaşi lege -„politic-correctă”, o Editură sau alta ( pe care apoi ţi-o impune ţie ), oricît am vorbi, crede-mă Ratz că este..inutil! Oricît am fi de buni -dacă am fi?-, sîntem prea mici pentru o lumea atît de..coruptă! Personal, nu prea mă înghesui să merg la Cenacluri/Concursuri literare, pentru că ele au deja privilegiaţii lor, chiar dacă aceşti privilegiaţi sînt sau nu în stare să creeze două versuri „cu miez” sau să scrie o frază alcătuită din două propoziţii coerente. Am auzit odată, cu urechile mele, cum un critic literar (foarte bun, unul dintre titanii criticii literare; dar..coruptibil şi el!!! -după propria-i mărturisire) o numea pe „o scriitoare” al cărei roman (de fapt „O trilogie!!!”) nu m-a convins să-i citesc nici măcar 5 pagini ( dimpotrivă, m-a făcut să-mi pierd inutil timpul acela în care, am vrut, mi-am impus să citesc, doar ca să mă conving -dc mai era nevoie- că tipa aia e o nulitate în materie de scris, dar, na, este soţia unui posesor de editură…), „o adevărată Cezar Petrescu feminin!” Am crezut că nu aud bine! Dar auzise şi prietena mea…camera mea de luat imagini!!!, şi mi-a redat, apoi, mai tărziu, acasă… Aşa că…nu-şi prea mai au rost cuvintele sau, mai exact, zbaterile noastre. Peste tot, în fiecare domeniu, există un lanţ al slăbiciunilor…

    • mai mult ca oriunde, aici as vrea sa nu existe, adica de ce, caci bani nu avem nici noi, nici ei, si daca judeci poemele din punct de vedere al coretitudinii sau zici ca s bune sau rele atunci e grav, nu s a inteles scopul poeziei dar ai mare dreptate cu ce spui, e pln de exemple de astea, multe si mari sunt Ș(

      • Ratzone, io cred că tu pui numa întrebări retorice, ca să enervezi oamenii să-i faci să-și amintească diverse episoade din experiențele și întâlnirile lor cu criticii literari, cu contractele editurilor, cu departamentul de marketing, cu – până la urmă, de ce nu? – chiar cu editorul. 🙂 🙂 🙂
        Serios vorbind acum, uite un caz concret: Dan C. Mihălescu, necunoscut mie, neinvitat la lansarea primei cărți, nebăgat în seamă de editură, a cumpărat-o din librărie, a citit-o și mi-a făcut o cronică hiperbună, la emisiunea lui de pe PRO. N-am știut, m-a anunțat o prietenă și am văzut și eu emisiunea, ulterior pe net. Despre aceeași carte, Alex Ștefănescu a zis că nu poate vorbi la lansarea unui volum care l-a plictisit. Întrebare: cum e, de fapt, cartea asta a mea? Mișto sau plictisitoare?
        Cireașa de pe colivă: la lansare a vorbit Bujor Nedelcovici, foarte frumos, încântat și încântător, (îl cunoșteam, îi dădusem un exemplar și-l rugasem să-mi facă cinstea și onoarea…), numai că a spus numai prostii, semn că o înțelesese la nivelul zero (poate citise altă carte?!), a fost ca și cum ai zice că Numele Trandafirului e un excelent roman polițist. Bloggeri oarecare însă, mi-au făcut ulterior recenzii infinit mai serioase, mai profunde.

        Știu că întrebarea ta se referă la concursuri literare de poezie, și eu bat câmpii cu un volum personal de proză… Ideea e că, atunci când scrii, trebuie să-ți placă ție ȘI ÎNCĂ UNOR INȘI (2,5,7,9) ÎN A CĂROR PĂRERE ȘI PRICEPERE TE ÎNCREZI. Restul e bla-bla-bla. Concursuri, critici cu patalama…
        Dacă în țara asta s-ar putea trăi din scris (excepție fac pițipoancele sau pițiponcii care-și deschid propriile edituri ca să se vândă pe ele/ei însele/înșiși – dar dacă ți-ai deschis editură, se cheamă că aveai ceva bani anteriori din care trăiai și mai fac excepție vipurile al căror nume SE VINDE, indiferent de conținut), atunci singura geamandură valabilă ar fi publicul cititor. Numai că la noi nu se poate trăi din scris. Și discuția devine inutilă. Sau ca una despre vreme. Umplem tăcerea. Ne dixtrăm.

      • dar eu inteleg ce imi spui e aproape de mine ce imi spui, am inceput sa invat cum si cine suntem si da, mi-as face editura, dar nu, nu am bani anteriori si credit nu pot sa iau, deci a cazut..
        cat despre fauritorii astia de talente si meschinaria alarmant de deceptionabila, cateva imi vine sa-mi iau campii, ca nu inteleg, desi inteleg, sau nu vreau sa accept, dracu mai stiu
        p.s. buna emisiunea lu dan

Lasă un răspuns

