Andrei Rieu și bișnița din România

Bună seara. Astăzi s-au pus în vânzare biletele pentru două concerte made by Andrei Rieu, violonistul cu înclinație spre entertainer, bilete care s-au vândut în trei ore. Vorbim despre 23.000 de bilete care s-au vândut acum pentru luna iunie a anului 2015, mai precis pentru 12 iunie 2015 și 14 iunie 2015. Este, se pare, un record în ceea ce privește vânzarea biletelor la un concert al lui Andrei Rieu, care a ieșit la înaintare, pe contul său de facebook, firește, cu mulțumiri și cu promisiunea celui de-al treilea concert pentru a acoperi foamea de cultură, foamea de show a românilor, foamea de aparențe, dacă e să luați în calcul părerea mea.

Acum să vorbim pe limba noastră și pe limba celor 23.000 de bilete vândute pentru concertul din Piața Constituției a lui Andrei Rieu. Prima dată este necesar de punctat fățărnicia românilor, un popor paradoxal din toate punctele de vedere, un popor scârbit de muzica sa, dar săritor pentru a altora. Mie nu mi se pare a fi în regulă aprecierea aceasta de neînțeles. Adică, de unde vine ea și de ce nu este pentru performeri din România, de ce trebuie să căutăm mereu valorile în altă parte, de ce trebuie să le lăsăm pe ale noastre să se ducă la morți pe pâine.

La concertul lui Andrei Rieu cred că va fi cea mai mare bișniță care s-a produs vreodată la noi, cred că vor vinde bilete de zece ori mai scumpe. Știu oameni care se ocupă cu asta, vânează evenimente de acest gen și cumpără biletele cum s-a dat startul. Apoi așteaptă până în ultima secundă și încearcă să scoată cât mai mult. Românul se descurcă, asta e ceva nativ, care se accentuează în timpul vieții. E adevărul.

Mai cred că la aceste două concerte ale lui Andrei Rieu de anul viitor vor merge mulți doar pentru că e cool, doar pentru că dă bine să te afli la un mega eveniment recunoscut internațional. De fapt, cred că vor fi mai mulți pentru a atinge aparențele, pentru a impresiona, pentru a perpetua o minciună grosolană cum că noi iubim genul acesta de muzică și cultura ei când noi avem chiar alte preocupări sau ar trebui să avem. Cred că despre acest concert al lui Rieu se va vorbi mai mult și se va scrie mai mult decât despre știrile care înseamnă ceva, decât despre toate legile care ne afectează și despre care toți tac. Se vor deschide buletine de știri la radio și la TV cu asta, se va discuta despre ce crede Rieu și despre cum este publicul român. În fapt, un public needucat, sărac, fățarnic, pe alocuri, penibil, puțin vulnerabil și total neinformat.

Dacă sunteți de părere că am dreptate, dați de veste mai departe, că de asta s-au inventat butoanele. Pac-pac. Bună seara.

19 thoughts on “Andrei Rieu și bișnița din România

  1. E, acu, dacă te-ai răcorit pe subiectul biletelor, să revenim la Andre Rieu. Un fel de claiderman pe cinci corzi. Kitsch-ul cu ștaif, care se spală pe dinți de trei ori pe zi și și, când nu-l iau ziariștii cu asalt, folosește ața dentară. E pentru zâmbet. Afaceristul în artă. Pretenarul coafezelor care-și zic stiliste fiindcă au termenat liceu și au făcut facultatea de psihologie la foarte puțină frecvență și la foarte mare depărtare. E un fel de Coelho al strunelor.
    Le cer iertare melomanilor de duminică pentru cele de mai sus.

  2. 23.000 in 3 ore este un rezultat care n-are nicio legatura cu „pentru ca”., mai bine gndeste-l ca fenomen si intreaba-te de ce.
    Ai ceva dreptate Renata, ma tem ca mai mult decat as dori sa tii dau, si totusi nu ti-o dau ai sa vezi de ce.
    Ratz,romanii puteau sa se dea „fitosi ” la Festivalul Enescu dar nu s-au dat, si nici la Concursul international G. Enescu unde intrarea a fost libera si cine n-a intrat in sala putea sa asiste foarte bine la spectacol in aer liber. Nu fitosi, doar nereeducati.
    De aceea – Rieu e o mare oportunitate si nu numai pt. noi romanii, e un rearanjor al perechii inseparabile Pofta-Valoare care, recunoasteti, in ultimul secol a fost aproape distrusa, sa nu luam in considerare melomanii veritabili, sa ne raportam la mase. Nicicand muzica simfonica n-a fost specialitatea maselor. El e pe cale s-o introduca. Si n-o sa fdeschizi apetitul maselor spre muzica culta cu Prokofiev, Haydn sau Dvorak o s-o faci cu un Strauss, cu un Shostakovich si cu un Ravel sau si mai bine cu o muzica usoara in transcriere simfonica, GENIAL!
    Si nu uitati ansamblul,- cuvantul recuperat SPECTACOL- fastul – maretia orchestrei si orchestrarii (punerii in scena -extrem de mobile)i -fast, exigenta cu care o face si in pas cu mobilitatea spritului care a devenit mult mai aerob, nu face rabat nici de la esantioane de virtuozitatile (solo-urile-invitati). Afacerist? Cu o orchestra privata, platitta de el? Poti sa-i spui si asa, atunci e de doua ori genial, a prins o cometa de coada si-o reproiecteaza pe cer. Si nu in ultimul rand bucuria si coparticiparea la ea, alt instrument genial fiindca nu doar necazul te transforma ci mai ales BUCURIA. Aceea la care tu esti deficitar.

    Pofta de Valoare-prin Bucurie. Mie nu mi se pare deloc putin lucru.

    • masele or sa mearga acolo din motive care nu tin de bucuria muzicii. mi se pare ca de la un timp masele sunt mai usor de influentat decat orice furnica de pe lumea asta, dar asta e de bine, de fapt, daca constientizeaza ce se itampla in jurul lor, ce inseamna un astfel de eveniment, pe scurt, daca constientizeaza raportul Pofta-Valoare

    • Apetitul maselor spre muzica cultă… Dacă ne referim la faptul că niște mulți oameni acceptă că, în definitiv, muzica simfonică nu e chiar așa de nenorocit de plicticoasă cum credeau ei, fiindcă, uite, Vivaldi, ăsta care-a compus ”Anotimpurile de Vivaldi” e chiar miștocuț și mai e și Mozart, cu Mica lui Serenadă, ca să nu mai vorbim de ăla tare de tot, care-a scris muzica filmului ”Anonimul Venețian” (firește că nu se știe cum îl cheamă, fiindcă dacă se știa, s-ar fi numit altfel și filmul, dar e marfă de melodie, tristă înspre sfâșietoare), deci dacă la asta ne referim, Andre Rieu vine pe o rețetă veche de când lumea: pagini clasice în ritmuri moderne, potpuriuri pe teme de mare popularitate etc.
      Personal, nu cred în transgresia maselor către alt nivel cultural, fiindcă dacă ar fi așa, n-ar exista zicala aia populară – ”tot omu la teapă și apa la matcă”.
      Rieu face bani, nu culturalizează mase și nu cred că și-a propus să fie vreun luminător al po-pulimii. E un excepțional om de afaceri (a intuit cum să scoți bani mulți dintr-o zonă care nu vinde decât elitelor), dar e un artist mediocru și nesigur pe dinăuntrul său, fiindcă mi se pare fără noimă să cânți, de pildă, șlagărele ABBA cu sound simfonic, adică să te bazezi pe un succes răsverificat -al altora și absolut jenant să interpretezi valsurile lui Strauss ca o flașnetă de bâlci, adică fără frazare, fără punctuație muzicală elementară, ca să-l faci pe Strauss și mai accesibil, când, oricum, e regele accesibilității în muzica cultă. Dacă am chef de Strauss, prefer să-l ascult în interpretări sclipitoare sau măcar decente, în Concertul de Anul Nou, ăla care se transmite la televizor din Viena. Fiindcă, știi, am descoperit – ascultând Strauss în interpretarea lui Rieu, că până și Strauss poate deveni greoi și plicticos, dacă e foarte prost cântat.
      Dacă vrei să atragi omul de rând spre o zonă culturală mai puțin accesibilă, cel puțin respectă-l și cântă-i ca și cum ar fi un rafinat iubitor de muzică clasică, nu i-l lălăi pe Strauss că, oricum, e un prost care nu se pricepe și, de banii ăia, orice gâlgâială sonoră trebuie să-l gâdile plăcut pe la timpane.
      Așa că asta e cu genialul Rieu: nițel talent, nițică impostură, mult fler în construit imagine, multă publicitate, tupeu cu carul. Adică succes garantat.

      Ratzone se întreba cum dracu a vândut ăsta 23000 de bilete în trei ore?
      Nu știu, dar bine că n-a candidat la președinție în România, că-i făcea muci pe ăștia doi care s-au bătut să ajungă la Cotroceni.

  3. …- Bucurie
    hai, zi,:( doua puncte) „si Bucurie”
    zii, n-auzi?! B U C U R I E
    partea frumoasa a lucrurilor care exista in toate lucrurile de la cel mai mic la cel mai gras, partea hazoasa a lucrurilor care exista si in cel mai funest lucru, mai ales cand nu esti in locul lui, partea salvatoare a lucrurilor care te-arunca din lac in put si nu e intotdeauna cu ă, partea curata a lucrurilor cum ar fi nufarul dar niciodata Boris Vian, partea omeneasca a lucrurilor care exista in toti oamenii, partea partilor, mereu cu „p” dar niciodata cu „c”
    ia mai ziceti mai! Hăăăă….i!

    Sunt suparata.
    Ca nu pot comenta decat la tine, nici la Corina, nici la Inner.., nici la Ichim, nici la Mortinbere, nici macar la ala care are comenturile anonime nu pot, zi tu, am eu fata de Spa(i)m? Mai e unu (una) la care n-am incercat dar nici nu incerc, ca mi-e frica ca-mi raspunde

  4. Nu,dordetur, doar că limba română nu cunoaște această formulare, decât în cazul cacofoniilor disperate, care nu pot fi rezolvate altfel decât printr-un ȘI.
    Probabil ai vrut să zici ”mie îmi place Andre Rieu, ȘI CA ARTIST, ȘI CA… (și aici urma enumerarea)
    Uită! Nu e pentru tine.

    • Aveți dreptate. Îmi recunosc greșeala.
      Mi-a displăcut ultimul îndemn adresat… aici cred că ați greșit.
      Credeam că un „om cu carte”🙂 știe să încheie frumos o discuție.
      Mă bucur că este pentru dvs. Succes în ceea ce scrieți.

      • Mda. Scuze, dordetur! De la o vreme sunt cam țâfnoasă… Probabil că asta ai vrut să zici: și ca afacerist, și ca artist. Nu te numeri printre cei care vâră un ”și” după orice ”ca”. Și, chiar dacă ai fi, nu se face gaură în cer din atâta lucru. În definitiv, așa vorbesc jurnaliști, politicieni, tot felul de oameni care apar pe sticlă și pe care-i avem drept model.
        Încă o dată, îmi pare rău pentru grosolănie. OK? ?)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s