De ce să nu faci facultate

Bune să vă fie alegerile. Mi-am amintit acum despre cum am schimbat eu chiriile pe perioada facultății, despre fiecare loc în care am stat în parte, despre fiecare lună în care nu-mi ieșeau banii la un capăt, despre tot ce am îndurat trei ani de zile, despre cât de greu, intens, complicat, despre câte complicații majore au creat toate cele de mai sus și am coroborat asta cu un interviu pe care l-am găsit acum pe bucreștifm.ro dat de un student numit Stoian Ciprian în dublă calitate, de student și de deținător de blog mare și cu statut de super fain de citit, iar din această legătură m-am gândit să vă scriu de ce să nu faceți facultate.

Au fost trei ani grei și foarte scumpi. Au fost trei an care au costat mai mult decât era cazul. Au fost trei ani în care bucuriile nu au avut legătură directă cu facultatea și cu ale sale cursuri, cu ai săi dascăli, oameni pregătiți foarte bine dar nu pregătiți să pregătească studenți care să aibă vreo șansă reală la vreun post. Aflu apoi că nu a depins de facultate nimic din reușita de după sau din nereușită, după caz și prestanță, ci a depins dacă și reușeam să ne adaptăm oamenilor pe care aveam mai apoi să îi cunoaștem. Pentru cineva dim Morteni, județul Dâmbovița, facultatea a însemnat o investiție fără cap pe care o va regreta toată viața , o lecție dură așa cum numai viața dă, o dezamăgire cruntă pe toate planurile pentru care până în acest moment mă consider total vinovat.

Dar dacă eu sunt vinovat de nereușita mea, de ce am mai fost la facultate? Puteam să am o nereușită de acest gen și dacă nu investeam trei ani în facultate. Dacă am admis că este vorba doar de modul în care te pricepi să faci ceva pe lumea asta sau în care te pricepi să muncești zi-lumină pe chirie și apă plată pentru a egaliza reușita în viață, de ce ni se spune că nu reușim fără N diplome de facultate.

Eu sunt sincer și argumentez că cea mai bună investiție este să nu dai 3-4-5-6 ani din viață pe facultate și nici sumele de bani care se consumă în anii aceștia pentru că, având aceste resurse, puteți face ceva pentru voi, pentru liniștea voastră, pentru siguranța familiei voastre. Mai sunt multe de spus dar pentru acum este suficient. Cu tot binele din lume.

23 de gânduri despre &8222;De ce să nu faci facultate&8221;

  1. Am sentimentul că încerci să reduci lumea la propria experienţă de viaţă, considerând că ceilalţi nu realizează că de fapt, trăiesc degeaba, fără să-şi dea seama de multe chestii, banale în esenţă.

      • Facultatea e facultativă. Şi nici nu trebuie să fie pentru toţi. Faptul că la noi s-a cam pervertit însemnătatea unor studii adevărate, îi poate face pe unii să desconsidere utilitatea ei. Depinde doar de priorităţile, posibilităţile şi aspiraţiile fiecărui individ.
        Mi-e imposibil să cred că fără studii superioare omenirea poate evolua. Şi sunt suficienţi extrem de puţini absolvenţi raportat la grosul populaţiei.

      • da, este adevărat, după mine e vorba de 15% dat fiind faptul că majoritatea populației este de la sat și aici nu avem asemenea idei decât foarte rar pentru că aici riscul este foarte mare

  2. Nu sunt de acord din simplul motiv, că fără şcoală îţi minimalizezi şansele în viaţă şi spun asta cu toată răspunderea. Fie facultatea asta, chiar şi cu materii expirate, fie ea cu profesori aiurea, te poate învăţa multe, te poate învăţa să te organizezi şi să-ţi sintetizezi cunoştinţele, te poate învăţa să cauţi, te poate învăţa să taci atunci cand trebuie şi să fii răspunzător de o semnătură pe un document. Nu-mi pare rău pentru că am terminat ştiinţe economice. A ajuns una dintre cele mai pretenţioase facultăţi alături de IT deoarece trebuie în permanenţă sa te up-datezi. Că e tot mai greu de aplicat o logică economică în România e altceva. Nici cei care au terminat la Harward nu prea ştiu ce să-i mai facă bugetului nostru. ARTA este să ajungi a te exprima prin ceea ce faci, zilnic, îmbinând-o armonios cu învăţatura. Uneori îţi poate lua o viaţă.

    • cred că eu am să mor încercând că de sperat nu mai sper deloc. cu fiecare zi pentru mine devine mai clar ce a fost facultatea.
      dar e bine să nu mă aprobați, adică dacă facultatea v-a ajutat cu ceva sau v-a ajutat cu totul, eu mă BUCUR foarte sincer și foarte tare

  3. Îți dau dreptate. Dar mai sunt și alții, printre care mă includ și eu, care fac facultatea doar pentru ei. Am făcut facultatea de psihologie pentru mine, să descopăr lucruri noi și nu numai. Nu m-au interesat diplomele. Ci experiența pe care aveam s-o petrec câțiva ani frumoși.

    Dar, da. Facultatea, ce-i drept, în ziua de azi este făcută pentru „că așa trebuie”. Știi, să ai o hârtie prin care poți să dovedești că ești „deștept”. Trist.

    • eu am avut nevoie de ea și m-a lăsat cu corpul în baltă. Nu am urmat sociologia sau psihologia din teama de a nu rămâne fără loc de muncă. Și acum, da, este amuzant ș dureros în același timp

      • Când am vrut să dau la Psihologie, abia că se știa ce-i aia și cu ce se ocupă. :)) Dar să nu mai zic de loc de muncă în România. Nu m-am gândit o secundă că trebuie să fac o facultate ca să am un loc de muncă asigurat și bine plătit, din contră, m-am gândit la o facultate care mă poate provoca și, în același timp, să poată să-mi satisfacă nevoia de cunoaștere. A fost frumos. Aș mai face-o o dată. :)) Cât despre locurile de muncă acum în România…se pare că este la mare căutare psiholog, psihanalist, psihiatru etc. Poftim, viața își are propriul sarcasm. 😀

  4. Eu aş încuraja tinerii să facă facultate. Să facă una care le place, într-un domeniu cât de cât „sigur”. Pentru mulţi, facultatea vine la pachet cu mutarea într-un alt oraş, în chirie sau cămin. Pentru mine, a adăugat un plus de responsabilitate, a adus un oarecare grad de independenţă, am cunoscut oamenii noi şi am devenit din cel mai mare critic, un om mai tolerant în relaţia cu cei din jur. Cultivă şi răbdare, deopotrivă.
    Apoi, eu consider că domeniul pe care l-am ales(medical) are ce să-mi ofere. Prin cine… ei, aici e mai greuţ. Dar oameni frumoşi găseşti atunc când cauţi. Facultatea poate fi şi o experienţă frumoasă. Uneori, poate fi doar atât. O experienţă. De acord cu asta.
    Bun, tu ai expus punctul tău de vedere. Personal. Dar nu pune în cârca mea, de pildă, nereuşita ta. Şi nici în a ta. Încă. Nu eşti un nene de 90 de ani, fără vreun viitor, fără vreo şansă(fie ea şi minusculă), aşteptând „ortu popii” după colţ.
    Eu am ales să nu merg la o facultate pe bani. Am ales să fac ceva mai modest, pe puterile mele proprii, dar păstrând oportunităţile. Un astfel de sfat aş da eu.

    • nu pun în cârca dumneavoastră chestia asta, nu, deloc chiar
      ziceam, pe scurt, că aș vrea o facultatea care să fie ceea ce pretinde. acolo la jurnalism la univ buc cred că e mai special un pic. toți zicem că ne pricepem și, în fapt, ce pricepem cei mai puțini.
      mă gândeam să mai fac una. dar nu mi-o mai permit. dar ce să vezi, mă gândeam tot la una de asta fără viitor: istorie, cică

  5. Eu sunt de acord cu tine. Foarte mulți bani și foarte multe cursuri/informații care nu se aplică în meserie.
    Foarte multe sacrificii gratuite. Și cunosc extrem de multe persoane care au făcut o facultate… pentru ei, ca să poată să spună că au o diplomă (scumpă propoziție!) dar fac cu totul și cu totul altceva.

    • chestia e așa: mâine aș face altceva numai să nu mai aud de scris, jurnalism, știri, semi-reportaje, semi-investigații dar făcând jurnalismul, înveți în timp că de fapt nu ai nicio meserie și că de fapt nici ce ai făcut nu e o meserie. așa că, din floarea înflorită care era facultatea asta, devine facultatea cu care lucrezi pe bandă la 600 de lei. ceea ce spun este realitatea. pe scurt facultatea asta de fapt te retrogradează la fără nicio urmă de pregătire

Lasă un răspuns

